Armura cilindrica (1)

corset 2.jpg

(Sursa: Metropolitan Museum of Arts)

Rolul corsetului în istoria sociala este unul destul de complex. Putine accesorii vestimentare au reusit sa reprezinte si sa defineasca atat de multe valori sociale. Pana la începutul secolului 20 atat barbatii cat si femeile au purtat corsete pentru a avea un corp armonios. Corsetul strans din matase a fost asociat cu un spirit si cu un corp atent controlate (Kunzle 2004, Summers 2001).

In Europa secolelor 14 si 15 îmbracamintea pentru ambele sexe s-a schimbat treptat de la stilul amplu, mai relaxat din epocile anterioare pentru a deveni mai stransa, mai aproape de forma corpului uman.

York_corset.png

(Sursa: Wikipedia)

Secolul 16 a însemnat aparitia unor haine mulate pe corp. Dupa cum arata Crawford si Guernsey (1951:7), “corsetul a devenit o forma în care femeia a fost introdusa si care o obliga la cea mai strcta pozitie formala”. Aceste corsete aveau la baza o structura din fier sau otel, astfel incat îmbracamintea multor femei din epoca semana mai degraba cu o armura decat cu un vestmant feminin tipic (Crawford si Guernsey 1951, Leoty 1893, Steele 2001). Aceste cadre rigide au fortat torsul feminin (si masculin) sa ajunga la o forma cilindrica (Steele 2001), idealul cilindric al corpului persistand pana în secolul 19.

La începutul secolului 19 moda s-a bucurat de un scurt respiro fata de forma strans comprimata care rezulta din purtara corsetului. Moda de imitatie greceasca (Crawford si Guernsey 1951) a fost însa rapid înlocuita de purtarea corsetului, odata cu restauratia monarhiei franceze din 1814 (Steele 2001). Corsetul extrem de strans a fost ”marca” dedinitorie a intregului secol 19, devenind tot mai mult o parte obligatorie a imbracamintii femeilor. Asa cum arata Kunzle (2004:298):

”52.432 de corsete au fost vandute în 1886. Marimea medie a taliei era de 23 de inci pentru femei. Rata de mortalitate anuala care rezulta din aceasta comprimare a taliei era, potrivit ”autoritatilor în materie” de 15.000 persoane (femei).”

corset.jpg

(Sursa: The Corset Diary)

Caracterul generalizat al purtarii corsetului in Europa si America secolului 19 a influentat nu numai modalitatea in care hainele au fost croite ci si discursul despre ginecologie, educatia femeilor si miscarea feminista. Secolul 19, mai mult decat oricare altul, a fost pe drept numit ”era corsetului”. Corsetele au fost folosite pentru a promova o crestere corecta a corpului copiilor. (Steele 2001:12).

Desi fetele si baieti au fost imbracati la fel de strans in primii ani de viata, pentru fete acest tip de imbracaminte a continuat pana la maturitate (Steele 2001). In unele cazuri se ajungea la extreme. De exemplu, o eleva de la o scoaala privata din Londra (Waugh 1990) mentioneaza programul de ingustare a taliei prezent in aceasta institutie si isi exprima recunostiinta fata de profesoarele ei care au invatat-o cum sa isi reduca circumferinta taliei de la 23 la 13 inci (Lord 1893, Waugh 1990). Intr-o alta relatare din epoca este amintit exemplul unei scoli private in care fetele erau oblgate sa poarte continuu corsetul, cu exceptia unei ore in fiecare duminica cand acesta era curatat (Davies 2004).

corset 3

(Sursa: Lace Me Tighter)

Referinte bibliografice

Crawford, M.D.C., and Guernsey, E. A. 1951. The History of Corsets in Pictures. Fairchild Publications, Inc., New York.
Davies, M. 1982. “Corsets and Conception: Fashion and Demographic Trends in the Nineteenth Century”. Comparative Studies in Society and History. 24(4): 611-641.
Kunzle, D. 2004. Fashion & Fetishism: Corsets, Tightlacing & Other Forms of Body Sculpture. Sutton Publishing, Thrupp, Stroud, United Kingdom.
Leoty, E. 1893. Le Corset: A Travers les Ages. Paul Ollendorff, Paris.
Lord, W.B. 1868. The Corset and the Crinoline: A Book of Modes and Costumes from Remote Periods to the Present Time. Ward, Lock, and Tyler, London
Steele, V. 2001. The Corset: A Cultural History. Yale University Press, New Haven, Connecticut.
Summers, L. 2001. Bound to Please: A History of the Victorian Corset. Berg Publishing, Oxford.
Waugh, N. 1990. Corsets and Crinolines. Routledge, New York.

Advertisements