Teritoriul creionului

Walser-microscript.jpg

(Sursa: ”The Handwriting on the Wall: Authors’ Notes as ArtJeremy Polacek, Hyperalergic, 29 Ianuarie 2014).

Povestea:

Prin 1917 Robert Walser a trecut printr-o grava criza de inspiraţie, un “dégoût de la plume”, astfel incat s-a apucat sa scrie cu creion foarte mic pe absolut orice suport posibil – marginea unui jurnal, scrisori mai vechi, carţi de vizita.

E o scriitura stenografiata, microscopica, cu silabe amestecate – “micrograme” care au fost mult timp considerate drept un limbaj secret. Se pare ca din 1918 pana in 1933, cand incepe tacerea sa literara, Robert Walser nu a scris nimic altceva DECAT ceea ce a trecut prin filtrul acesta, numit chiar de el “teritoriul creionului”.

Dupa Walser creionul este cel care ii permitea sa lucreze intr-un fel mai visator, mai calm, mai incet, mai contemplativ.

Ticket-Walser.jpg

(Sursa: ”Scribe of the Small” – Deirde Foely Mendelssohn, The New Yorker, 26 Mai 2010).

Concluzia :
Printr-o grila de interpretare modernista, avem astfel o recunoastere din partea autorului a faptului ca actul scriiturii devine propriul sau subiect, obiectivandu-se prin transgresarea limitei.

Un articol intreg scris pe aceasta tema de J.M Coetzee  – The Genius of Robert Walser – este  disponibil aici.

walser_micrograma2.jpg

(Sursa: ”Microscripts” – Monica de la Torre, BOMB Magazine, Vara 2010).

Advertisements