Lumea din interior

index

(Sursa: Arhiva de imagini pe “Flickr” a Spitalului St. Elizabeth – aici )

”Zaresc un «cronic» prelingându-se din ceata undeva sub mine. E batranul colonel Matteson, citind din scriptura aia zbârcita din palma lui galbena şi prelunga. […] Vocea îi e grava, lenta şi rabdatoare, şi-i vad cuvintele cum îi ies grele şi neguroase dintre buzele sfarâmicioase în timp ce-şi citeşte din palma:
– Nu … Steagul e … Ah-merica. America-i … pruna. Piersica. Pepenele. America-i … ca-ra-mela. Samânţa de bos-tan. America-i teleh-viziunea.
E-adevarat. Totu-i scris în palma aia galbejita. Şi eu pot s-o citesc odata cu el.
– Aşa … Crucea-i …. Me-xi-co.
Ridica ochii sa vada daca-l urmaresc atent, şi când se-ncredinţeaza ca da, îmi surâde şi continua:
– Mexico-i … nuca. Aluna. Ghiin-da. Mexico-i … curcubeul. Curcubeul e … de lemn. Mexico-i … de lemn.
[…] Şi-n vreme ce el dispare-n ciurul ceţii, îl vad iar plecându-se peste palma aceea.
– Aşa … oaia verde-i …. Ca-na-da. Canada e … bradul. Holda de grâu. Ca-len-darul.
Fac sforţari ca sa-l vad cum se departeaza. Ma sforţez aşa de tare, ca ma dor ochii şi trebuie sa-i închid; şi când îi deschid iaraşi, colonelu’ s-a facut nevazut. Iar plutesc de unul singur, mai pierdut ca oricând.
A venit ceasul. Îmi zic. Acuma ma duc pe veci.
Uite-l pe moş Pete, cu faţa ca un far de ceaţa. E la cincizeci de metri de stânga mea, dar îl vad desluşit de parca n-ar mai fi pic de ceaţa împrejur. […]
– Îs istovit, zice el acum.
– Ştiu ca eşti istovit, Pete, dar nu-ţi pot ajuta cu nimic framântându-ma pentru tine. Ştii bine ca nu pot.
Pete luneca şi el pe urmele colonelului.
Uite-l si pe Billy Babbit, rasare în faţa mea cum a rasarit şi Pete. Cu toţii defileaza prin faţa mea pentr-o ultima privire de ramas-bun. Ştiu ca Billy nu poate fi decât la câţiva paşi de mine, da-i aşa de mic ca pare la un kilometru departare. Obrazul lui se întinde rugator spre mine, cerşindu-mi mai mult decât îi poate oferi cineva.
– Şi chiar când am fost un p-p-petit, m-am bâlbâit. I-am zis: «Scu-scumpo, vrei sa te ca-ca-ca-ca…» pâna ce fata a izbucnit în râs.”
Ken Kesey Zbor deasupra unui cuib de cuci – Editura Univers, Bucuresti, 1983, pp. 141-143.

765px-Reeve37258.jpg

Zidurile spitalui “St Elizabeth”cu desene ale unui pacient bolnav de dementia praecox. Se presupune ca imaginile simbolizeaza evenimente din viaţa lui, care s-au petrecut undeva pe la începului secolului XX.

Sursa: Arhiva de imagini pe “Flickr” a Spitalului St. Elizabeth – aici.

